vrijdag 9 februari 2007

Belgische vrienden uit het verleden.

Vannacht lag ik wakker, en opeens moest ik denken aan oude vrienden van mijn Ouders.
Zouden die mensen nog leven en zou je dat ergens op kunnen zoeken.
Vele Belgen kwamen vluchten [oorlog 1914-1918] ook een gezin uit Zwijndrecht [vlak bij Antwerpen] en kregen onderdak bij mijn Oma op Zaamslag.
Er was een meisje bij genaamd Yvonne van Proeyen.
Zij trouwde later met Achiel Bogaert.
Zij woonden in Antwerpen in de jaren 1950 -ongveer 1965.
Achiel Bogaert was staats secretaris van onderwijs in de jaren 60.
Jaap en ik zijn er wel eens geweest in onze verkerings tijd
Hele aardige deftige mensen.
Ze hadden 3 dochters gekregen, waaronder een tweeling, 2 dochters stierven bij de geboorte, en 1 dochter had het verstand van een baby en was zwaar gehandicapt en verbleef in een verpleeg tehuis in de buurt van Antwerpen.
Zij gingen er een paar keer op de week naar toe en kwamen dan kapot thuis....zo zei ze mij eens.
Toen ze nog regelmatig bij ons thuis kwamen hadden ze van mijn Pa 2 tegeltablau 's gekregen Zij wilden er voor betalen maar dat wilde mijn Pa niet ...wel hadden ze er vanachter een briefje op geplakt, dat mochten zij er niet meer zijn, ze voor mij zouden zijn.
Het gaat mij echt niet om die spullen. het waren 6 tegeltjes met 3 bij elkaar
..en het kan ook zijn dat zij nog in leven zijn..... Yvonne was even oud als mijn Pa, Achiel ook ongeveer denk ik.

Ik dacht ik schrijf het op de weblog ...eigenlijk nadat ik die skeletten in de krant zag en het verslag had gelezen.
En Achiel en Yvonne waren [voor zo ver dat iemand weet] heel gelukkig met elkaar....

2 opmerkingen:

  1. Een leuk stukje en we kunnen altijd de archieven eens induiken om die mensen op te sporen.
    Als we echt willen moet dat gewoon lukken en zo moeilijk kan dat niet zijn.
    Je hoort er van want daar ligt een leuke uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is zeker een uitdaging. Ik heb al verschillende avonden gekeken op google maar kan er niets van vinden. Wel grappig: als je de naam *Achiel Bogaert* ingeeft krijg je het stukje van ma te zien.

    BeantwoordenVerwijderen