dinsdag 24 februari 2009

Evolutie of schepping

Afgelopen weekend viel hij in de bus: de folder - die van levensbelang is - waarin je de vraag wordt gesteld of je geloofd in de evolutietheorie of in het scheppingsverhaal. Hieruit kan je al afleiden dat deze vergelijking al niet klopt. Een (bewezen) theorie of een verhaal. De folder probeert krampachtig te bewijzen dat de theorie die Darwin heeft ontwikkeld niet de waarheid is en komt met allerlei "bewijzen" hiervan. Daarbij wordt je voor het blok gezet: wat geloof jij? Ik zal je vertellen wat ik geloof: sowieso is de evolutie een bewezen feit, hier kan je niet om heen. Het geloof is gebaseerd op verhalen, niets daarvan is bewezen en dat kan ook niet, anders zou het namelijk geen geloof meer zijn maar een feit. Ik geloof dat er "iets" (laten we het god noemen) dat ervoor heeft gezorgd dat er een planeet als aarde mogelijk is en dat er op die planeet leven mogelijk is. Daar houdt het scheppingsverhaal voor mij op en gaat de evolutie verder. De mensen die deze folder hebben verspreid willen echter met alle geweld dat je een keuze maakt. Geloof je in de schepping dan is het goed en kijk je naar de bewijzen van de evolutie dan ben je atheïst. Een tussenweg lijkt niet mogelijk. Nu houd het hier voor mij op, ik heb me niet echt druk gemaakt en ga de folder ook niet terug sturen of andere actie ondernemen. Er is echter een groeiende groep mensen die dit wel doet en zich in een website hebben verenigd. Beide groepen maken elke vorm van dialoog hierover onmogelijk en zullen waarschijnlijk nooit dichter tot elkaar komen. Daarmee heb je gelijk de achilleshiel van de meeste geloofsovertuigingen te pakken: het onvermogen om voor elkaars ideeën open te staan. Wat zou de wereld er toch mooi uitzien wanneer iedereen naar elkaar zou luisteren in plaats van altijd maar iedereen van ons gelijk - desnoods met geweld - te overtuigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten