woensdag 9 juni 2010

Rechtspraak

Gisteren stond ik voor de tweede keer in mijn leven voor de rechter. Was het de vorige keer vanwege een boete die ik had gekregen omdat ik (niet) door rood was gereden. Deze keer ging het om het parkeren voor een permanent afgesloten in/uitrit. Er waren nog drie zaken voor mij, de eerste was al bezig toen ik de rechtzaal binnen kwam, de tweede ging over een man die door rood was gereden maar omdat zijn auto in zo'n slechte staat was had hij niet meer kunnen stoppen en was dus maar hard door gereden. De derde zaak was een taxichauffeur die bijna een paar mensen op een zebrapad had overreden waaronder een politieagente. Tot mijn grote verbazing halveerde de rechter de boete met de helft. Nou, dat beloofd wat voor mijn zaak. Ik was aan de beurt en moest gelijk met de officier van justitie naar voren komen om toelichting te geven bij een foto die ik als bewijs had bijgevoegd. Ik mocht daarna (vanuit de beklaagdenbank) eea nog verder toelichten en toen was het woorde aan de officier. Hij vertelde dat hij mijn beroep ongegrond vond maar wel dat gezien de omstandigheden en het feit dat ik daarna niet meer op die plaats had geparkeerd (ja duh.. ik ga nog een keer risico lopen op een boete) dat de boete terug kon worden gebracht tot nihil. Dat vond de rechter ook. Dus het besluit was negatief maar de uitkomst positief omdat ik de boete niet hoef te betalen. Zo zie je maar, het werkt dus wel om bezwaar tegen een boete te maken of zelfs beroep tegen de beslissing van de officier van justitie aan te tekenen.

5 opmerkingen:

  1. Hoezo? Je moest eens weten hoeveel moeite het gekost heeft. Daarbij was het gewoon belachelijk dat ik daarvoor een boete had gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oke oke ,maar je moeite is toch niet voor niets geweest dus je inspanning
    is toch beloond want had die rechter
    toevallig slecht geslapen dan had je
    toch moeten dokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wees maar blij dat je geen advocaat nodig had, dan had het je pas geld gekost!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het valt meestal niet mee om je goed recht te halen. Goede aktie met die foto!!

    BeantwoordenVerwijderen