dinsdag 24 november 2009

Whiskyfestival Leiden 2009

Afgelopen zaterdag was het weer zover, het international whiskyfestival in Leiden. Het was nu mijn derde keer en het was weer zoals vanouds. Ik had mij stellig voorgenomen om het deze keer rustig aan te doen. Het probleem is dat wanneer je alleen gaat je de neiging hebt om wat meer te proeven en wat minder erover te praten. Na binnenkomst eerst maar even een rondje gelopen om te kijken waar alle verschillende whiskies zich bevinden. Daarna mijn jas opgehangen en 20 drams gekocht. Later zou ik mijn 5 gratis drams nog wel ophalen bij de stand van "The International Whisky Society" waar ik een tijdje geleden lid van ben geworden. Bij het proefglas kreeg je dit jaar een gratis glashouder waarmee je het glas rond je nek kan dragen. Erg handig wanneer je tegen het einde van de sessie een beetje moeite krijgt om je glas steeds goed vast te houden. Daarna aan de whiskies. Hier is de lijst met geproefde whiskies:
  1. Zoals ik wel vaker begonnen ben was de eerste whisky een Millstone. Ze hebben nu en wat grotere range en ook een 5YO peaty. Deze leek mij wel een goede start. Helaas, ze kunnen zich beter bij hun "normale" whisky houden. Deze kreeg van mij een 6;
  2. De tweede was gelijk een klapper: een Carn Mor - Celibration of the Cask - Caol Ila uit 1979. Hallo, aardig kennis te maken met U. Ja, die mij die maar. Het proeven was eigenlijk 6 drams maar ik kreeg deze gratis na een leuk gesprek met de schenker. Zeker een (hoge) negen!
  3. Daarna bij dezelfde stand (die van mijn favoriete importeur WIN) een Kilchoman van 3YO. Lekker (een zeven) en veelbelovend naar de toekomst toe;
  4. De volgende (nog steeds bij de stand van WIN) was een Highland Park van ALC-HEM-IST, ook een zeven waard;
  5. Toen ik een eind verder was gelopen zag ik een hele reeks Port Askaig. Je zal je afvragen wat daar nou zo bijzonder aan is. Port Askaig is een haventje op Islay. De enige brouwerij die daar dicht bij ligt is.....Caol Ila. De smaak van de 17YO was erg goed, een 8. Ik had graag ook de 25YO willen proberen maar dat is er niet van gekomen.
  6. Dat kwam omdat ik bij de stand van Diageo een Port Ellen 30 YO tegenkwam. Hij kostte 10 drams maar was dat ook zeker waard. Zeker ook een negen. Helaas was de schenker niet zo'n prater: na een "weet je dat deze 10 drams is?" zei hij niet veel meer. Dat doen we volgende keer anders;
  7. Whisky nummer 7 was - alweer - een Caol Ila, de leeftijd was onbekend. De bottelaar was "Elements of Islay". Deze brengen een (bijna) complete reeks uit van alle (behalve Kilchoman) Islay whiskies. De flessen zijn iets kleiner dan normaal en de whiskies worden aangeduid met een soort van element met daarachter als zogenaamd elementnummer de botteling.
  8. Deze was een Smoking Islay van Blackadder, een zeven waard. Deze kreeg ik weer van die vrouw bij WIN waar we elke keer mee staan te praten op een whiskyfestival. Uiteraard vroeg ze nog naar mijn drinkmaatjes;
  9. Bij dezelfde stand nog een Big Peat gedronken, niet echt een aanrader maar toch een 6.
  10. De een-na-laatste was een 26YO Port Ellen van The Old Malt Cask, een acht waardig;
  11. De laatste was een Ciao Ali (anagram voor Caol Ila) van Daily Dram, een 7 waardig. Omdat ik inmiddels door mijn 25 drams was en geen nieuwe meer wilde kopen heb ik het daar bij gelaten. Had ik nu maar whisky nummer 2 als afsluiting genomen.
Na nog wat cadeautjes voor het thuisfront gekocht te hebben weer op huis aan. Het is wel grappig dat van de 12 geproefde whiskies, er negen van Islay komen en daarvan 4 van Caol Ila zijn. Het geeft toch wel aan waar mijn belangstelling ligt. Volgende keer gaan we wellicht weer eens op zoek naar wat onbekende whiskies. Alhoewel....... Ik mistte mijn drinkmaatjes wel en ik hoop dan ook dat ze de volgende keer weer mee gaan. SlĂ inte!

4 opmerkingen:

  1. Tjonge jonge we hebben wat gemist zeg.
    GENT WE KOMEN ER AAN HOOR!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het water loopt me uit de bek zeg
    als ik dit zo lees,heb je ze niet verteld dat ik vanwege een klein ongemak ik er niet bij kon wezen
    zodat ze een beetje proeverij mee
    konden geven om het thuis uit te proberen?
    Dit is maar een geintje natuurlijk
    maar jij hebt een leuke dag gehad
    zo te zien en daar gaat het toch om.
    De volgende keer zijn wij ook weer van de partij hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op You tube staan verschillende filmpjes van het festival. Ik dacht dat ik je zag, had je iets lichtblauws aan? Er hingen wel 6 glazen rond je nek!

    BeantwoordenVerwijderen