donderdag 3 februari 2011

Kong Hee Fat Choy

Oftewel, een gelukkig Nieuwjaar volgens de Chinese kalender.

Het Chinese jaar begint op de tweede nieuwe maan na de zonnewende van 21 december. Dit kan niet voor 21 januari en niet na 20 februari gebeuren.

2011 Konijn/Haas/Kat

Dit feest (en de twee dagen er op volgend) wordt gevierd door vrijwel geheel Azië - en overal waar een duidelijke Chinese bevolkingsgroep zich gevestigd heeft. Het wordt gevierd op de eerste dag van de eerste maand van de Chinese kalender, dat is de dag waarop de tweede nieuwe maan ná het winter-solstitium plaatsvindt.

Het is gebruikelijk dat men schulden betaalt, nieuwe kleren worden gekocht, en het huis wordt schoongemaakt. Er is gewoonlijk een groot familiemaal en de goden worden geëerd. De mensen geven elkaar cadeaus, ingepakt in rood papier - en in rood papier verpakt vuurwerk wordt afgestoken.

Helaas is er geen vuurwerk achtergebleven na afgelopen oud/nieuw. hier is nog wat meer informatie over het Chinese nieuwjaar. Hier, hier en hier en niet te vergeten hier staan nog wat foto's/plaatjes. Ook wordt er wat getwitterd over chinees nieuwjaar.

2 opmerkingen:

  1. Toevallig ook mijn jaar dus. Ben benieuwd of het iets leuks voor mij in petto heeft. Onder je eerste *hier* staan wel schandalige reacties zeg. Wat wel grappig was, ik had het stukje gelezen en ging er vanuit dat het door Yanky geschreven was.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. GGGGGEEEEELLLLLEEEEEKKKKKIIIIIGGGGG NIEUWJAAR!!!!!!!!
    het konijnen jaar is begonnen of is ie juist voorbij?
    Nauw als we het toch over Chinese jaren hebben. Ik ben een slang en wat ben jij? Schrijf het alsjeblief top want ik wil het wel heel graag weten weten :). O,en je hebt verschillende soorten bijvoorbeeld: aap dat is mijn mamma een haan dat is mijn pappa
    een hondje dat is mijn zussje. En nog veel meer.
    Groet,

    MELISSA MEERTENS
    :):):):):):):):)

    BeantwoordenVerwijderen