dinsdag 27 januari 2009

Pech

Zo rijd je jaren schadeloos op fiets, brommer, auto, laadschop, bobcat, vrachtauto, jeep, tractor. En zo heb je binnen drie jaar drie aanrijdingen. Een keer met de auto en twee keer op de fiets.
Vanmiddag op weg van mijn werk naar huis, stak ik een mannetje van een jaar of 12 voorbij op zijn fiets.
Op het moment dat ik hem passeer, neemt hij blijkbaar de beslissing om links af te slaan naar de bakker.
Het gevolg was dat hij vol in mijn voorwiel rijdt en dat we zodoende op het wegdek slaan.
We zijn overeind gekrabbeld en aan de kant gaan staan. De schade bleek mee te vallen, op mijn voorwiel na. Dat was zo krom dat het gewoon vast stond in de voorvork.
Ik heb hem zijn naam, adres en telefoonnummer op een briefje laten schrijven om de schade zodoende later te bespreken en te regelen met de verzekering.

Om een uur of 7 bel ik een van zijn ouders op en kreeg zijn vader aan de lijn. Hij wist er al van want zoonlief had het al haarfijn uitgelegd.
Aan de hand van dat verhaal gaf meneer aan dat zoonlief niet schuldig was omdat hij zijn hand zou hebben uitgestoken.......
Mijn hartslag steeg spontaan!!!
Bovendien -zo zei vaderlief- ben ik niet verzekerd dus ligt er een probleem.

Ik ben kalm gebleven en gaf aan dat ik het verhaal van zoonlief zelf wel eens zou willen horen. Dus zijn we overeen gekomen om in de loop van deze week bij elkaar te komen.
Het zit me totaal niet lekker!!

Zojuist de politie gebeld. Deze mevrouw wist me te vertellen dat het wel vaker gebeurd dat mensen niet verzekerd zijn vanwege hun geloofsovertuiging.
Ik stelde de vraag: En als ik nu ernstig letsel had opgelopen? In dat geval is er voor deze mensen een fonds die de kosten zou vergoeden. Maaaarrrr als het om 2 fietsers gaat die elkaar aanrijden komt dit fonds vaak niet in aanmerking.
Meestal loopt dit uit op een juridische procedure.

Ik hoop dat alles met een sisser afloopt en dat ik schadeloos wordt gesteld, alhoewel dat nooit haalbaar is.
Kleding beschadigd, evenals mijn scheenbeen en de voorkant van mijn fiets in puin. Kleding beschadigd is niet zo erg en mijn been geneest wel, maar mijn fiets is zodanig beschadigd dat er niet meer op te rijden was/is.
Wiel in de kreukels, stuur verbogen, voorvork is van Carbon dus na zo'n smak voor de zekerheid afgeschreven, rem/schakelgreep afgebroken, accu van mijn verlichting stuiterde over de weg dus niet echt bevorderlijk voor een accu en mijn fietsbel naar de vaantjes.

De grootste pech is dat ik wordt aangereden door een onverzekerd iemand.
Heeft het Geloof daar ook al invloed op? Mogen ze zich niet verzekeren om hun medemens een tevreden gevoel te geven na een ongeluk? Hopelijk heeft hun geloof eerlijkheid bijgebracht.

Wordt vervolgd.

2 opmerkingen:

  1. Wat een pech zeg heb jij toch,gelukkig heb je niets gebroken
    want dat had net zo goed kunnen gebeuren.
    Maar je zit nu wel weer met de
    brokken.Dat hij zich niet wil verzekeren is zijn probleem,het is
    misschien nu net nog om zijn
    schuld aan te kunnen tonen.
    Ik wens je in elk geval beterschap
    en suc6 met de afhandeling,pa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, fietsers zijn een hele aparte verkeersdeelnemer. Wanneer een auto en een fiets in een aanrijding betrokken zijn is het de auto die in de meeste gevallen verantwoordelijk zal worden gesteld. Hoe het met 2 fietsers zit weet ik niet maar dat zal ook wel de nodige moeilijkheden gaan opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen