woensdag 5 maart 2008

Barcelona

Vrijdagmorgen zijn we vertrokken naar Charlerloi om vanaf daar met het vliegtuig naar Girona te gaan waar een auto voor ons klaar stond waarmee we naar ons arangement zijn gereden.
Een Peugeot 207 zou klaar staan maar het was een ware VW Jetta TDI. Dat rijdt als een trein!!

We zaten ongeveer 120 km van het vliegveld en nog eens 27 km vanaf Barcelona.

Op de snelwegen mag men daar maar 80km/h ook al zijn het veelal driebaanswegen. De wegen zitten nokvol maar er heerst beheersing ten top. Geen asociaal rijgedrag te bespeuren, ook niet in de zeer drukke stad Barcelona zelf. Barcelona zijn we meerdere keren doorkruist met de auto omdat de bezienwaardigheden toch een behoorlijk eind uit elkaar liggen. De Metro is natuurlijk veel handiger maar we hadden de auto ter beschikking en het leek ons wel een uitdaging om met de auto door de stad te crossen.

Bovendien, met de Tomtom kun je gewoon niet verdwalen en komt het altijd goed. Ook al zijn er wegomleggingen, geen probleem met de Tomtom bij de hand. Een prachtuitvinding en het is nog eens bijzonder veilig ook.

We hebben Barcelona dan ook van alle kanten bekeken en meegemaakt.

Een prachtige stad. Althans de "oude stad".

Natuurlijk wilden we ook eens het stadion van FC Barcelona betreden. Maar toen we zagen wat een entreekaartje kost, was voor mij de waarde van "de" club zeer ver gedaald.

Zeventien Euro moest er worden neergelegd om een kijkje te mogen nemen waar niet een speler aanwezig was.

Ter vergelijking: Sagrada Familia!! Entree acht Euro en daar krijg je iets te zien wat enorm indrukwekkend is. Je wordt er stil van. Er zijn ook geen woorden voor om dat te omschrijven, je moet het gewoon ondergaan. Een eigenaardige bouwstijl met een belijning die je zelf niet kunt bedenken. Alles is eigenlijk gebaseerd op wiskundige beredeneringen. Als je de fote bekijkt van het gebouw en je houdt deze op zijn kop kun je het vergelijken met vele touwtjes die aan het plafond zijn gehangen en vervolgens aan elkaar zijn geknoopt met daaraan allerlei gewichtjes.

Wat een creativiteit en inzicht moet die Gaudi hebben gehad.

Het domme van die man is dat hij zich omver laat rijden door een tram, waarna hij drie dagen daarna aan zijn verwondingen is gestorven en is begraven onder zijn bouwwerk.

De opening is 2026.

Kortom, een prachtig weekend geweest.
De toegevoegde foto was niet echt de bedoeling maar ik heb geen tijd meer om het aan te passen want ik moet zo gaan werken. (en zodoende te sparen voor de volgende reis)

4 opmerkingen:

  1. Barcelona staat bij mij nog hoog op het lijstje met plaatsen waar ik graag nog een keer naar toe wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verbaast mij dat je daar zo veilig kunt rijden. Ja, TomTom is een geweldige uitvinding.
    Het geld dat je moet betalen om het stadion van FC Barcelona in te mogen, kun je beter doneren voor de bouw van de Sagrada Familia, nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Barcelona is best een mooie stad maar haalt het bij lange na niet van Rome. Dat blijft mijn favoriet. Ook Parijs vind ik mooier.

    Het rijden ging echt heel goed en dat toch zeker wel dankzij de TomTom. Als je al eens verkeerd rijdt (of een omleiding hebt of zo) dirigeert hij je gelijk weer in de juiste richting.

    De Sagrada Familia is zeker een aanrader en ook de Ramblas is het vermelden waard. Ik geloof dat we verder wel bijna alles gezien hebben op die 4 dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gisteren met Ryanair gebeld om onze voornamen te laten aanpassen. Mijn aanpassing was gratis, die van pa zou zo'n 10 Euro kosten en die van Ma kost 100 Euro. Ik heb toen alleen mijn voornaam laten aanpassen. Ik wilde voor Ma een nieuw ticket kopen en de naam van pa nog laten aanpassen. Toen ik echter de nieuwe bevestigingsemail kreeg zag ik dat mijn naam ook niet goed (Nicolas) was aangepast. Vandaag belde ik nog een keer met Ryanair. Een beetje geirritreerd melde ik dat ik gisteren gebeld had om de namen te laten veranderen en dat die persoon de namen volledig verkeerd had aangepast, waarschijnlijk omdat die persoon zeer slecht Engels praatte. De persoon die ik nu aan de telefoon had vroeg mij wat de correcte namen dan zijn. Het gevolg is dat alle namen nu gratis zijn aangepast in de doopnamen. Wat een opluchting en bedankt voor de waarschuwing Ilona.

    BeantwoordenVerwijderen