zaterdag 8 maart 2008

Weggegooid geld

Naar aanleiding van de reactie van Nico waarin hij mij bedankt voor de waarschuwing, zal ik hier even uiteen zetten wat er aan de hand was.

Zoals Stanny al schreef zijn wij een weekend naar Barcelona geweest. We vlogen met de bekende low-cost vliegmaatschappij Ryanair. Voor zowel de heen- als de terugreis moesten we maar 0,01 cent betalen. Alleen komen daar dan natuurlijk nog wel de toeslagen en belastingen bij, en o ja, je moet ook apart voor je koffer betalen en dan nog voor het gebruik van je credit-card (belachelijk), zodat we uiteindelijk voor 113 euro vlogen. Das natuurlijk nog geen geld, je kan het met de auto niet voordeliger doen. Maar goed, ze moeten het toch ergens vandaan halen.....

Alles was dus via internet geboekt en bij het invullen van de passagiersgegevens had ik onze roepnamen ingegeven. Ik wist dat je later de paspoortgegevens moest invullen. Geen probleem zou je denken.

We kwamen al laat aan op de luchthaven omdat we nog even om de handige reisgids met plattegronden teruggereden waren, en omdat het toch wel een eindje lopen is van de parkeerplaats naar de vertrekhal, maar de rij aan de incheckbalie was zeer kort dus we hadden nog tijd over. Dachten we. Want daar begon het probleem. Op mijn papieren stond: Ilona en op mijn paspoort staat: Apolonia Susanna. Dat zal bij zoveel mensen voorkomen. Maar nee, de mevrouw aan de incheckbalie verwees me naar de klantenservice. Ik legde vriendelijk uit dat mijn officiële doopnamen anders waren dan mijn roepnaam. Kon wel zijn, maar Ilona is iemand anders dan Apolonia, zei de meneer. Dat kost je dan 100 euro om te wijzigen. Waaaaaatttttt?????? Of ik even kon bewijzen dat Ilona en Apolonia dezelfde zijn. Tuurlijk, ik haalde zenuwachtig alles tevoorschijn maar die vent zat alleen maar te grijnzen en was onverbiddellijk. Kassa!!! Dat was zijn gedachte. 100 euro!!!!!!

Het water droop inmiddels van mijn voorhoofd en langs mijn rug mijn laarzen in. De stoom kwam er zowat uit. Achter ons een rij mensen die nieuwsgierig meekeken. De tijd begon te dringen, we hadden nog een kwartier en de rij voor de paspoortcontrole was behoorlijk lang.

Ik snokte het geld uit mijn portemonne maar nee, het moest met creditcard. Woest propte ik het geld weer terug en smeet nog net niet de creditcard neer. Wat een onrecht! Ik kon wel janken, zomaar 100 euro weg voor wat eigenlijk? Met een muisklik was mijn naam veranderd en dat kost dan even 100 euro!!!!!

Halverweg de vlucht bedaarde ik wat, maar ik heb er nog vaak aan gedacht. Dus mensen, wees gewaarschuwd, gebruik bij alles je officiële namen die in je paspoort staan.

3 opmerkingen:

  1. Je had beter een nieuw ticket kunnen kopen. Dat zou ik voor ma gedaan hebben wanneer het niet via de telefoon zou lukken. Tja, ze moeten ergens hun geld mee verdienen en dit is een van de mogelijkheden. Ik denk ook dat ze expres de voornaam achternaam neerzetten en nergens dat dit gelijk moet zijn aan de naam die in het paspoort staat. De man die ik aan de telefoon had kon het heel erg gemakkelijk veranderen, bij lange na geen Euro 100 waard. Ik was zo opgelucht dat het voor ons gratis was aangepast dat ik een beetje hyper was. Op het forum van Radar zag ik dat iemand zich hierover ook beklaagd had, iemand had daarop gereageerd dat zij het op het vliegveld wel gratis konden aanpassen. Het is dus maar net met wie je te maken hebt en hoe deze uit bed is gestapt, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is het maar net. Bij terugkomst vanaf de luchthaven van Girona hebben ze daar niet eens enige aandacht aan besteed.

    Ik was ook verbaasd over het inleveren van de auto. Niemand die kijkt of er enige schade is gereden. Je zet hem op de parking waar het een komen en gaan is van verschillende auto's.
    Zuideuropeanen zijn toch een behoorlijk stuk meer relaxt en de regeltjes.... Ach, mañana.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja.....ik weet wel iedereen wil graag eens op vakantie maar...als je de foto's op de blog ziet van Secret Garden ! ! !
    Ik zeg niks meer dan.

    BeantwoordenVerwijderen