zondag 27 december 2009

Valencia

Vorige week naar Valencia geweest en gevlogen met Ryanair. Alles verliep weer lekker vlot omdat we o.a. vanaf het vliegveld rechtstreeks de Metro indoken en weer bovenkwamen precies voor het hotel dat we tevoren hadden geboekt.
Een mooi hotel dat zijn drie sterren meer dan waard was/is. We hebben in die week enorm veel gelopen door de stad en het park (een drooggelegde rivier ivm wateroverlast aan de oever) om het een en ander te gaan bezichtigen, cultuur op te snuiven en culinair bezig te zijn. Ook hebben we heel wat architectonische hoogstandjes gezien uit het verleden maar ook zeer futuristische gebouwen van het heden bekeken. De gebouwde futuristische Ciudad de las Artes y las Ciencias was machtig om te zien en om van zo dichtbij te kunnen aanschouwen. Voor mij was dit het meest indrukwekkende. Ik wees Ilona op de constructie van het gebouw met zijn zeer gering aantal steunpunten van het inmens grote dak. Ilona vond dit zeeeeer interessant ;) Ilona had meer oog voor het Museo Nacional de Cerámica. Een Sissy-achtig gebouw met al zijn charmes uit die tijd. We konden het niet laten om een stukje op te voeren, er keek immers toch geen mens. Bij het naar beneden gaan nam Ilona de linker en ik de rechter trap waar we halverwege weer samen kwamen en ik aldaar een buiging maakte en de hand vroeg van mijn prinses. Op zeer statige manier zijn we samen toen de trap afgedaald. Wat we niet zagen was dat er twee bewakers beneden in de hal de boel stonden te aanschouwen en het spel meespeelden door al buigend een paar stappen achteruit te doen om ons te verwelkomen in de grote hal. Dat was echt lachen, en schrokken eigenlijk van onze eigen uitbundigheid. Het ging ook geheel vanzelf.
De keuken van dat gebouw sprak mij het meest aan.
Ook de Oceanográfic was schitterend te noemen, en zeer zeker een aanrader voor de kids. Men loopt hier door glazen tunnels onder het water om de onderwaterwereld te bekijken, en kinderen kunnen blijven slapen. Een rustgevend muziekje op de achtergrond. Werkelijk fantastisch en een ervaring om vast te houden. Het was ook zeer rustig in het park en dan komt alles het best tot zijn recht. Dat lijkt me niet mogelijk in het hoogseizoen.

Terwijl wij buiten op de boulevard aan de lunch zaten, vroor het thuis 10 graden. Ik was wel wat bezorgd om de bomen en planten in onze tuin. Gelukkig hadden we voor ons vertrek heel wat planten in de kas gezet en de vaste planten buiten zoveel mogelijk ingepakt.

Kortom, het was weer fantastisch en ook weer lekker om thuis te zijn.

4 opmerkingen:

  1. Klinkt goed, zelfs beter dan Barcelona. Hoe zijn jullie zo bij Valencia gekomen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk en informatief stukjeheb je geschreven en met mooie foto's Ik wist niet dat Valencia zo'n mooie stad was/is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is zeker een mooie stad, maar Barcelona vond ik mooier. Op z'n warmst was het daar 18 graden, aan het strand warmer denk ik. Ze zwommen zelfs in zee! Waar zal de volgende citytrip naar toe gaan? Ik heb er al zin in. Marrakech, Istanboel, Dublin? Berlijn, St. Petersburg? Nog zoveel te doen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rustig Rustig .....je moet het overal naar je zin kunnen hebben.
    En wat denk je van Praag ? Das pas een schitterende stad.
    Berlijn zou ik nooit meer naar toe gaan. Die vond ik absoluut niet mooi. Heel veel nieuw bouw.
    en het oude wat er nog over is, heeft uiteraard te veel met de oorlog te maken ....en dat laat ik liever achter mij.

    BeantwoordenVerwijderen