maandag 28 december 2009

Vriendschap met Uzelf

Curacao december 2009:.
Hij was eigenaar van een koffiewinkeltje in een druk straatje van Willemstad. zijn naam Vi -Coco.
Hij verkocht bekertjes oplos koffie. Voor zijn plezier. "Ik verkoop koffie met advies"zei hij, terwijl hij behendig in het kartonnen bekertje roerde."mijn raad is gratis, de koffie wordt betaald."
Van heinde en ver kwamen de mensen aan zijn luikje staan, want meer was het niet. Een luik aan de straat met daarachter een piepklein keukentje. Ministers en advocaten, artsen en mooie dames. Iedereen kwam luisteren naar Vi-Coco, hing aan zijn lippen, wachtte op een heldere analyse, een klaterende kwinkslag of een troostend woord.
Hij dacht diep na over het leven. Waartoe zijn wij hier? Wat is de bedoeling van ons bestaan? Dat soort vragen. Hij kwam er niet uit. Daarom ben ik maar in God gaan geloven "verontschuldigde hij zich. Dat is net zo mysterieus, maar biedt een beter perspectief. Nu weet ik dat ik hier ben om straks daar te zijn.
En is er geen daar, dan heb ik hier al veel plezier gehad. hahaha
Zijn lach rolde door de kleine zaak, was zo aanstekelijk, dat anderen spontaan inhaakten.
Er werd vaak symbolisch gelachen in het koffie tentje. Ik moet soms lachen om mezelf, vertrouwde hij ons toe, Soms kan ik een grap vertellen, die ik zelf nog niet ken. Dat is een mirakel. Ik ben blij dat ik mezelf zoveel plezier geef.
Elke avond ging Vi-Coco bij de zee zitten om de zon te zien ondergaan. Daar filosofeer ik over wie ik ben. Ik wil mezelf leren kennen. Ik wil een vriend worden van mezelf. Dat is denk ik het doel in ons leven.
Vriendschap sluiten met jezelf. Als dat is gelukt, kan ik rustig mijn hoofd neerleggen".
Een paar jaar geleden is Vi-Coco met een glimlach gestorven.
Ik wens iedereen veel vriendschap met uzelf.

4 opmerkingen:

  1. Mooi stukje!
    Kan niet wachten om het eiland zelf te gaan ontdekken. Zoals zo vaak wordt gezegd: het leven is daar heel relaxed. Veel mensen keren er terug naar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel zin om er een jaar naar toe te gaan.
    Lekker zonnetje etc etc.

    Maar ja dan gaan we de familie te lang moeten missen ! !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk stukje. Rik Felderhof heeft hem eens geïnterviewd. Verder gaan wij met de voorjaarsvakantie de kou van Les Menuires opzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi, dat jullie op ski vakantie gaan.
    Jullie komen maar langs hoor, om de spiertjes los te maken en te oefenen etc.[ Snow base.]

    BeantwoordenVerwijderen