woensdag 16 augustus 2006

Gezondheid


Alhoewel ik het uiteraard al wist is het toch leuk om bevestigd te zien. Afgelopen vrijdag ging ik tijdens het fitnessen op de Tanita Body Composition Analyzer (het is de BC-418MA). Deze meet heel precies wat je gewicht is, wat je totale vetgehalte is (op basis van stroompjes die door het lichaam gaan) en ook wat de vetgehaltes per lichaamsdeel (armen, benen en bovenlichaam). De uitkomst viel me allezins mee: alhoewel ik weer aangekomen ben (de weegschaal stopt inmiddels bij 89,7 kg) is het totale vetgehalte maar 19,4% (dit komt overeen met 17,4 kg). Het ideale gebied ligt tussen de 8 en 20%. Per lichaamsonderdeel is dat:
- rechter been: vet 19,9%; spiermassa 11,1 kg
- linker been: vet 19,1%; spiermassa 11,7 kg
- rechter arm: vet 15,9%; spiermassa 4,2 kg
- linker arm: vet 16,4%; spiermassa 4,3 kg
- bovenlichaam: vet 20%; spiermassa 38,3 kg
Ik was een beetje verbaasd dat er verschil zit tussen de linker en rechter arm en linker en rechter been. Al met al dus goed nieuws en heb ik mijzelf het laatste jaar niet elke keer voor niets in het zweet gewerkt. Als het goed is kan er vanaf deze week ook het cholestorol gehalte gemeten worden, de resultaten hiervan zal ik ook op dit medium melden. Ik heb ook nog de test op jechteleeftijd.nl gedaan en daar kwam uit dat ik schijnbaar iets meer dan 2 jaar jonger ben dan dat ik......euh.....eruit zie??

4 opmerkingen:

  1. goh das meegenomen 2 jaar.
    Je Pa woog een week of 6 geleden ook 88 kg en beweegt ook genoeg voor zijn leeftijd.
    Toch wou hij er 5 kg af hebben,
    Omdat ik van die groene wonder algjes gebruik [ chorella ]
    Is hij dus 2 tabletten s 'morgens gaan gebruiken .......hij weegt nu 83 kg.

    Als ik je echte leeftijd bekijk en alles invoer kwam er voor hem altijd 5 kg te zwaar uit.
    Ik zelf weeg 63 [wat ik ook 5 kg te veel vind ] wat niet zo is ik krijg met het algje mijn gewicht niet omlaag raar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou ik heb ook de test gedaan en......63 jaar 5 jaar jonger dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijna 70 kilogram aan spiermassa in totaal... Dat is niet mis.
    Klopt dat wel Nico? Ik bedoel, het gewicht van je botten, vocht en een beetje vet. Wat is dan je totale gewicht?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn totale gewicht is nu iets meer dan 90 kg. Ik weet ook niet precies hoe het zit maar volgens mij kan het apparaat alleen maar verschil zien tussen vet en spiermassa en zal de rest (botten en inwendige organen) hierbij inzitten. Het apparaat meet middels vocht en dat zit overal in je lichaam. Voor de armen en benen zal het deel spiermassa goed overeenkomen. Het belangrijkste voor mij is het gehalte vet, dat wil ik uiteindelijk op zo'n 12 % krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen