dinsdag 9 oktober 2007

Energie

Eigenlijk ga je ervan uit dat het er gewoon is: water, elektriciteit en gas. Sinds een tijd is de markt voor energie open gegooid en mogen concurenten allerlei aanbiedingen doen om elkaar zoveel mogelijk klanten af te pakken. De websites waar de verschillende aanbieders vergeleken worden zijn inmiddels dan ook alom aanwezig. Vandaag werd ik gebeld door een call-center medewerker, type: VMBO-C met niet teveel moeilijke vakken, net gehaald. Hij vertelde mij dat hij namens een bedrijf dat Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) heet belde en een waanzinnig goede aanbieding voor mij had. Ik zou de energie (elektriciteit en gas) 3 jaar tegen kostprijs (!) geleverd krijgen en het enige wat zou veranderen is dat het z.g.n. vastrecht, het bedrag dat consumeten zowiezo moeten betalen om energie te ontvangen, een paar euro per maand meer zou worden. Ik vroeg hem meteen wat het addertje onder het gras was, hij zei dat er geen addertje was. Toen vroeg ik hem of ik meer informatie kon ontvangen. De medewerker zei dat hij een informatie pakket kon opsturen en wanneer ik dan niet wilde overstappen ik dit binnen 7 dagen af kon zeggen. Ik zei hem toen dat ik het rustig met mijn vrouw wilde bespreken en niet meteen aan iets vast wilde zitten en vroeg hem of ze een internet site hebben waar ik het e.e.a. kan bekijken. Na het telefoongesprek ging ik eens kijken op internet of er wat meer informatie over het bedrijf te vinden is. Nou, dat is er wel en ik ben erg blij dat ik niet op het aanbod ben ingegaan. Op de site van Kassa is een uitzending te bekijken die aan de NEM is gewijd, de directeur is ook aanwezig en uiteraard is deze niet op de hoogte van de vele gevallen van oplichting en is het ook absoluut niet de bedoeling dat er op deze manier gecolporteerd wordt. Daarna geeft hij wel aan dat colportatie volgens hem een goed middel is om zijn diensten aan de man te brengen. Wij blijven dus lekker bij Nuon want als je alle spookverhalen leest dan durf er zelfs maar niet aan te denken om over te stappen naar een amateuristische energieleverancier.

2 opmerkingen:

  1. Verschrikkelijk hoe die verkopers mensen oplichten. Een tijd geleden had ik ook te maken met een brutale manier van verkopen. De verkoper deed zich voor als een medewerker van Vodafone. Toevallig had ik een nieuwe gsm nodig en wilde ik een andere mobiele telefoonabonnement. Tijdens het gesprek kreeg ik argwaan. Mijn vermoeden werd bevestigd toen ik hun contract ontving. Ik belde Vodafone om hun te waarschuwen voor het betreffende bedrijf. De Vodafone medewerker noteerde alles en ging het doorgeven. Ik had gelukkig geen ongewenst mobiele telefoon abonnement, omdat ik niets ondertekend had.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je vraagt je af hoeveel mensen er weer zijn ingetrapt....en om dan de hele zaak weer terug te draaien dat is denk ik weer een heel gedoe.

    BeantwoordenVerwijderen