donderdag 14 oktober 2010

Veiling

Deze week had bva-auctions.com een aantal interesante veilingen. Het ging om 3 veilingen van een failliet computerwinkel en dat levert vaak mooie spullen op. Omdat Yanky's computer het een beetje begeven heeft hebben we er nog gebrek aan ook: het kwam dus goed uit. Wat ik in zo'n geval doe is van elk artikel waar ik op wil bieden de maximale prijs bepalen en wat dat betekend voor het bod dat ik moet uitbrengen. Het gaat namelijk zo: je doet een bod, op dat bod komt 19% BTW, 16 % veilingkosten en nog eens 19% over die veilingkosten. Een bod van € 100,- komt dan uit op € 100 + € 19 (BTW) + € 16 (Veilingkosten) + € 3.04 (BTW over veilingkosten) =  € 138,-. Iets om goed in de gaten te houden. Ik had twee overzichten gemaakt van alle bedragen tussen de € 35 en € 300: 1 overzicht wanneer ik een bod doe van dat bedrag en 1 overzicht wanneer ik dat bedrag maximaal wil uitgeven. Gedurende de looptijd van de veiling werd mij al duidelijk dat niet iedereen dat doet. Het bedrag wat ik maximaal wil uitgeven, bepaal ik aan de hand van de minimale prijs zoals die op tweakers.net/pricewatch staat minus een bepaald bedrag. Wanneer er bijvoorbeeld staat dat een harde schijf daar net geen € 50,- kost. Zal ik niet meer bieden als € 40,-. Ik had een bod gedaan op een veilingstuk van 5 x die harde schijf en wilde niet meer dan € 145 (zo'n € 200 in totaal) bieden. Aangezien de waarde van die schijven net onder de € 250,- ligt was ik dus erg verbaasd dat iemand zo dom is geweest om mij te overbieden met een bod van € 185 (€ 255 inclusief). Nog verbaasder was ik toen ik zag dat iemand anders op een zelfde kavel € 245 (€ 338 inclusief) had geboden. Die snapt het nog niet helemaal denk ik. Ondanks dat ik in totaal op 9 kavels een bod had gedaan heb ik er maar 3 gewonnen. Niet echt de basis voor een nieuwe supercomputer waar ik op gehoopt had maar toch wel leuk. Deel drie van de failliete inboedel veiling loopt vandaag af maar daar zitten niet zoveel interesante kavels in. Nu nog kijken hoe ik de spullen vanuit Boxmeer (1,5 uur rijden vanuit Almere) naar huis ga krijgen.

2 opmerkingen:

  1. Mooi, gefeliciteerd met de aankopen.
    Maak er een dagje van met je familie, zo ver is dat toch niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ik zeg, 1,5 uur met de auto. Inmiddels heb ik nog een aantal andere veilingen gewonnen. Daarmee wordt het ook waard om alles zelf op te gaan halen. In totaal heb ik € 100,- bespaard met deze veilingen.

    BeantwoordenVerwijderen