maandag 12 november 2007

Whiskyfestival Leiden

Zondag, 11 november 2007 was het dan zover. Het internationale whiskyfestival in Leiden. Het weer was erg geschikt om de hele dag binnen te zitten om lekker tussen andere whisky-fanaten te genieten van de diverse drams.
  • Millstone 5YO, Heerlijk zachte whisky. Ik had mij een dag vantevoren al voorgenomen om met deze whisky te beginnen. Een tijdje staan praten met de broer van de man waarmee we in Vlissingen een tijd staan praten hebben. Ik kan niet wachten op de 10YO van deze disteleerderij
  • Ardbeg Uidegael, heerlijke Ardbeg, lekker rokerig dus.
  • Glenmorangie Artisan Cask, lekker lange finish met vanille.
  • Goldlys 10YO, Belgische whisky. Ze komen een 15 km vanonder Gent. Deze whisky was een week geleden gebotteld en daarmee een primeur. Veel belovend.
  • Peat Monster, wauw, wat een heerlijke whisky met een zeer goed peaty en lange finish
  • Balblair 97 10YO,
  • Glenrothers 20YO, deze had niet zo'n sterke geur, wel een heerlijk lange finish.
  • Glenrothers 15 YO, ook goed maar wat minder dan de 20 YO.
  • Yamazaki 12 YO, nooit gedacht dat een Japanse whisky ook zo lekker kon zijn. Ze maken overigens al meer dan 80 jaar whisky.
  • Springbank 100% proof,
  • Caol Ila cask strength, een Caol Ila, altijd goed.
  • Cadenhead Lammerlaw, zachte whisky uit Nieuw-Zeeland, niet rokerig.
  • Caol Ila 25 YO van First Cask, de absoluut lekkerste whisky die ik ken. De eigenaar was aangenaam verrast dat ik zijn Coal Ila verkies boven mijn Caol Ila van Adelphi (de whisky die ik in Schotland heb gekocht), hij wilde het gelijk tegen zijn collega van Adelphi zeggen die een stand met hun deelden.
Het is alleen toch een stuk minder gezellig. Alleen wordt je ook een stuk sneller dronken. Ik merkte na een uur al behoorlijk goed dat ik wat whiskies ophad. Ik ging dus maar wat rondjes door de kerk lopen om weer wat nuchterder te worden en at meteen een half stokbrood op en dronk het ene na het andere glaasje water op. Daarna maar heel erg rustig aan gedaan wat ook niet zo leuk is omdat je niemand hebt om mee te praten. Wat aan de ene kant wel leuk was en aan de andere kant een beetje verontrustend was dat zowel de eigenaar van de Whiskykoning uit Den Bosch als de vrouw van Whiskycafe L&B uit Amsterdam, mij herkenden. Ik hoop ik dat de volgende keer in Eindhoven of in Gent weer samen met een andere whiskyliefhebber naar een festival toe kan.

5 opmerkingen:

  1. Helaas Nico, op ons hoef je niet te rekenen. Maar er zijn toch ook van zulke port-proeverijen? Volgens mij lust de hele familie dat wel. Kijk eens op: www.kadopagina.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet toegeven dat ik het jammer vond voor jouw, dat je alleen moest gaan..want er wordt wat afgelachen tussen ons.
    Maar wij willen niet naar elke proeverij gaan door geheel Nederland.
    Mischien kunnen we nog eens mee gaan naar Gent.
    Jij krijgt er steeds meer verstand van zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een kwestie van interesse. Daarbij is het leuk om iets met je gemeen te hebben waar we allebei van genieten. Ik kan me niets anders bedenken - dan de kinderen - wat we allebei zo leuk vinden. In ieder geval zijn de kaarten voor Gent besteld. Mocht de Sint meelezen: deze vind deze brave borst het lekkerst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahahaha 115.-. euro ja die mag wel heel lekker zijn ....hoewel ik heb er van 250.-. euro gezoo...eh geproefd nou dat was genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze heb je ook al geproefd, tijdens het whisky by the sea festival. Jij proefde toen de Strathclyde 41yo, en daarna heb je deze ook nog geproefd.

    BeantwoordenVerwijderen