dinsdag 5 augustus 2008

Moederkloek

Zo'n kleine 3 weken geleden ontdekte ik dat de lichtbruine kip weer broeds was. Voor de 3e keer al dit jaar! Het leek me wel leuk als er eens kuikentjes kwamen dus lieten we haar op een 5-tal eieren zitten. Omdat de andere kip daar ook haar eieren legt, hebben we de broedse kip met haar eieren een plankje verder gelegd. We zouden de eieren nog wel even markeren.

De donkere kip legde trouw elke dag een ei (zelfs een supergroot ei met 2 dooiers) maar op een dag lagen er opeens 2 eieren. Wat raar, zou de broedse kip ook weer leggen? Afijn, de eieren verzameld en dat ging zo'n 4 dagen door. Toch bleef ze netjes op haar eieren zitten.

Gisteravond had ik als verrassing 3 eieren gekookt voor mijn man. Das wel lekker als hij nachtdienst heeft. Hij had er maar 1 van gegeten. De andere 2 zaten nog in zijn tas. Ik wilde ook wel 2 zacht gekookte eitjes eten bij de lunch maar toen ik de eerste opende zat er een bijna compleet kuiken in. Ook in het 2e ei. Ik had gelijk geen honger meer. Getsie, gekookt kuiken! Gelukkig had Stanny 1 goed ei, in 1 van de andere 2 eieren zat ook een (gekookt) kuiken en in het eierdoosje dus ook nog 1 (nog niet gekookt).

Nader onderzoek leerde dat de kip op 4 eieren zat. Hè, wat raar! Ze moet dus nog 3 eieren hebben bijgelegd toen we haar hadden verzet, maar hoe komen die eieren dan in het legnest? Ze moet ze dan over een steen hebben gewipt. Zou ze zo van wat kinderen af willen komen? Nu hebben we dus de eieren gemerkt. Als het goed is komen ze over een paar dagen uit. Wordt vervolgd.

3 opmerkingen:

  1. Tja, die eieren had je natuurlijk moeten bakken i.p.v. koken. Gebakken kuiken is waarschijnlijk een stuk lekkerder dan gekookt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik bood een collega een dergelijk gekookt eitje aan. "Kakelvers en in de winkels niet te koop", zei ik overtuigend. Daarmee zeggend dat ze afkomstig zijn van échte scharrelkippen.
    Jammer dat hij bedankte voor het aanbod, anders had hij het bewijs kunnen zien. En ruiken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook een eitje met veertjes is misschien wel te pruimen.

    BeantwoordenVerwijderen