woensdag 26 december 2007

Reactietijd

De politie zegt altijd dat iedereen een reactietijd van meer dan één seconde heeft en dat je daarom minimaal twee seconden afstand moet houden op je voorganger. Als iedereen dat zou doen zouden er - volgens mij - veel meer files staan dan nu en zouden deze ook een stuk langer zijn. Toen wij gisteravond vanuit Goes terug kwamen rijden werd mijn reactiesnelheid ook danig op de proef gesteld. Toen ik op de A27 reed, ter hoogte van het gebouw waar Yanky en ik elkaar hebben ontmoet, zag ik in mijn achteruitkijkspiegels blauwe signaallichten van de politie. Omdat ik nogal lekker had doorgereden dacht ik eerst nog dat deze wellicht voor mij waren maar omdat ze een paar kilometer achter mij reden en eigenlijk niet dichterbij kwamen voelde ik mij vrij veilig. Even later zag ik een stuk of vijf auto's stilstaan op de parrallelbaan en concludeerde dat de politie daar naar op weg was. Ik reed op enkele tientallen meters van mijn voorganger die ineens uitweek naar rechts, we reden op de linkerbaan, om een auto te ontwijken die daar (zonder waarschuwingslampen) stil stond. In een reactie gooide ik mijn stuur naar rechts om de auto ook te ontwijken. Het gekke was dat ik heel erg rustig was gebleven, nadat ik (op een rustiger stuk weg) mijn hartslag controleerde was deze normaal en ik voelde mij ook absoluut niet alerter.

2 opmerkingen:

  1. Toevallig weer op de A27 in Utrecht weer iets meegemaakt, maar dit keer zonder na te hoeven beven. Toen ik de stilstaande auto op de linkerrijstrook zag, zei ik "die auto". Nico zag de auto op de vluchtstrook en dacht dat ik die bedoelde. Toen hij snel uitweek voor de auto aan de linkerkant, bleef ik ook kalm. Misschien omdat er geen auto dicht achter/naast ons reed en Nico snel en rustig reageerde. Wel stom dat de stilstaande auto's geen waarschuwingslampen aan hebben gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is weer goed afgelopen....pppppffffftttt

    BeantwoordenVerwijderen