woensdag 12 december 2007

Snoep verstandig, eet een .............ja wat eigenlijk?

Na de viswijzer waarin staat welke vis op een nog enigzins verantwoorde manier gevangen wordt is er nu de groete- en fruitwijzer, verkrijgbaar via de website weetwatjeeet.nl, waarin staat welke groente danwel fruit zonder gevaar voor eigen leven te eten is en welke eigenlijk op de lijst met verboden middelen zou thuis horen. Ik zat gisteren met open mond te luisteren toen er op de tv verteld werd hoeveel gif er wel niet in sommige groenten en fruit zit. De produkten uit Nederland schijnen veilig te zijn maar degene uit landen als Spanje, Italiƫ en Griekenland (toch ook EU-landen?) zitten tot wel 14 keer meer bestrijdingsmiddelen dan toegestaan is. Ook scheelt het bij welke supermarkt je de boodschappen doet. De AH en Plus hebben de "schoonste" produkten, de C1000 en Spar de meest vervuilde. Dit past ook weer mooi in het rijtje: noem mij een produkt en ik zeg wat er mis mee is wat doorgaans op zeer ludieke maar doeltreffende wijze door de Keuringsdienst van Waarde wordt onderzocht. Wie het milieu en zijn gezondheid een warm hart toedraagt, kan overigens het beste biologische groenten en fruit (herkenbaar aan EKO-keurmerk) kopen. Je bent dan wel wat meer kwijt maar weet dan wel zeker dat je niet teveel aan rotzooi binnen krijgt en dat het milieu niet verpest wordt om een paar centen per kilo meer te verdienen.

7 opmerkingen:

  1. Wij hebben het ook gezien op t.v b.v mandarijnen zitten vol met gif ...niet te geloven dat het kan met de eu regels
    Maar er zit ook veel vitamine C in citrus fruit....wat moet je dan eten
    Pillen nemen dan maar.
    En ja biologigisch is het beste ...of komen "de Geleerden"straks weer met nw regeld

    BeantwoordenVerwijderen
  2. *An apple a day, keeps the doctor away*. Maar... het zuur van de appels tast je tandglazuur weer aan. Dus, goed voor je gezondheid, maar slecht voor je gebit?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mischien moet je het stukje nog een keer lezen want een appel is dus helemaal niet gezond met al dat gif erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat werd heel vroeger altijd gezegd dat een appel gezond was, maar een paar maanden geleden kwamen ze ermee dat het zuur je tandglazuur aantast. Nu dus weer dat er gif inzit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In een appel zitten ook heel weinig vitaminen is men achter gekomen.
    Kijk vanavond naar de Keuringsdienst van waarde die zijn naar FInland geweest [ in Nederland werden ze geweerd] Yoghurt met "probiotica "zijn heel goed voor de gezondheid maar in Vifit, Actimel, en Yacult zitten bacterien van POEP
    Had net een flesje Yacult op.....maar de 6 die nog in de koelkast staan zullen niet meer lekker smaken denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat had je dan verwacht van "lichaamseigen darmbacteriƫn"?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, geniet van je drankjes met poepbachterien!
    Na ruim een jaar Yakult concludeerde ik dat Yakult geen werking had en ben ik gestopt met Yakult drinken. Mijn gelijk wordt bewezen door het feit dat mijn gezondheid sindsdien niet veranderd is.
    Vifit is ook waardeloos. 2 jaar geleden dronk ik elke dag een Vifit, omdat ik het lekker vond, niet wetend dat het postieve werking zou hebben. Na een jaar stopte ik ook met Vifit drinken; ik kreeg nl maagklachten van. Werd elke keer als ik iets at kotsmisselijk. Wel handig als je af wil vallen; je hebt dan geen eetlust meer. Het duurde een tijd voor mijn maag hersteld was.

    BeantwoordenVerwijderen