maandag 18 februari 2008

Whiskyfestival Gent

Na het whiskyfestival in Vlissingen zijn we afgelopen weekend naar het whiskyfestival in Gent geweest. Vantevoren op internet de reis gepland en leek het of het nogal een wereldreis zou worden. Gelukkig bleek dat op de heenweg heel erg mee te vallen. Omdat we met z'n drieën gegaan zijn hebben we elk ons eigen verhaal geschreven. Hier komen de verschillende verhalen.

Eerst het verhaal van ma:
Gisteren zijn wij naar het internationale malt wisky festival geweest.
Het was net als de vorige keren, dat we naar een festival zijn geweest weer erg leuk om te doen. Beneden waren stands met schotse kleding en promotie stands van Schotland erg leuk en boven waren de proeverijen.
We zijn begonnen bij een whisky proeverij en daar heb ik eerst een 10 jaar oude Goldlys geproefd. Ik vond de smaak heel goed, ik houd van ietsje vanille smaak, rokerig en zacht van nasmaak. Als waardering gaf ik een 7.
Er stonden wat stands uit Tommintoul (waar wij 2 jaar geleden met vakantie waren).
De wisky die ik daar heb geproefd was voor mij een cijfer 6 waard.
Daarna een Auchentusham cijfer 8. Daarentegen een Ardberg van 10 jaar was voor mij een 8 waard, zo ook een Balvenie cherrywood ook een 8 die vond ik lekker zacht.

Er stond ook een stand uit Assenede met chocolade met daarin 20 YO Wisky, we mochten proeven en uiteraard hebben wij gekocht. Dan voor mij het klapstuk van de middag: proeven van een Strathclyde van 41 YO met als kleine bijkomstigheid een prijs van 142 euro per fles. Toch gek dat ik altijd de duurste de lekkerste vind. In Vlissingen geproefd van een fles van 240 euro (Highland Park 30 YO). edit Nico: deze had je overigens ook in Vlissingen gedronken.
Deze was voor mij de allerbeste en ik zei dan ook: "hierna wil ik er geen meer proeven", "komt U nog maar een keer terug straks, dan schenk ik U nog een keer in" zei de schenker (Marcel Bol van Wisky Import Nederland) toen.
Ik hoefde daarvoor geen drams (dat zijn betaalmiddelen) te betalen. Sommige standhouders vragen voor een proefhoeveelheid 1 dram en andere soms wel 5.

Het was weer een hele geslaagde dag maar we voelden het wel, dat we gezopen hadden niet meer nuchter waren. Maar we konden nog rechtop lopen en ons fatsoenlijk gedragen. En met de bus was echt geweldig nou ja..... want zelf rijden was toch niet verantwoord geweest.

Hier het verhaal van pa:

Gisteren lekker vroeg opgestaan om de bus van 11uur naar Gent te halen om naar
een festival te gaan, een wiskeyfestival om precies te zijn.
Tsjonge dat was de moeite zeg wat een feest, wat je daar allemaal niet kunt proeven
aan verschillende merken en smaken, geweldig.
Tussen door zijn we nog een broodje gerookte zalm wezen eten, was ook lekker.
Daarna zijn we weer verder gegaan met proeven, op het laatst was het zo dat het
vrouwelijk gezelschap dat bij ons was een glas water een 9 gaf als zijnde de
lekkerste wiskey, kun je nagaan. Geintje natuurlijk.
Maar we hebben toch vele merken geprobeerd zoals Goldys, deze wordt gemaakt in Belgie. Verder Bruichladdich die ik zeer goed vond en Glenrodhes, Ardberg, Caol lla enz.enz.
Omdat we toch op de bus moesten wachten zijn we maar Belgische frieten met stovery
gaan eten. Dit was ook lekker en daarna maar weer op huis aan, het was een fijne dag geweest.

Als laatste het verhaal van Nico:
Na een onverwachte, zeer voorspoedige heenreis kwamen we iets na opening aan op het whiskyfestival. Na onze drams en proefglaasje in ontvangst te hebben genomen snel door gegaan naar de verschillende whisky stands. Hier volgt de lijst van whiskies die ik geproefd heb:
  1. Caol ila Distiller edition, deze kon ik als Caol ila liefhebber niet ongeproefd laten. Ik vond hem een 8 waard;
  2. Bruichladdich 3D, erg lekker. Dit was de eerste Bruichladdich die ik ooit heb geproefd, ook een 8;
  3. Bruichladdich 7 YO van ma, lekker maar mag van mij iets ouder zijn, een 7;
  4. Bruichladdich 15 YO van pa, ook lekker maar ze haalden het niet bij #2;
  5. Springbank 100 proof. Lekkere whisky die voor mij een 7 waard is;
  6. Auchentoshan 3 wood, vooral interresant doordat het in 3 verschillende vaten heeft gezeten, een 8;
  7. Kilchoman new spirit. Dit is een hele nieuwe disteleerderij die met deze new spirit een nieuwe Islay whisky op de markt gaat brengen. Ik ben benieuwd hoe deze whisky over 9,5 jaar smaakt. Nu al een 6,5 waard.
  8. Old Pulteney 12 YO, ik zei tegen de man die stond te schenken: verras me maar en hij kwam toen met deze whisky. Hij vond toen wel dat hij niet de 3 drams kon vragen die er eigenlijk voor een proefglaasje betaald moest worden. Een 7 waard.
  9. De nieuwe Ardbeg 10 YO, vorig jaar heb ik de "Almost there" van deze whisky gekocht. Ze zijn in 1998 een nieuw recept voor hun 10 jarige whisky gaan maken. Op een 3-tal momenten hebben ze een aantal flessen gebotteld om te bewijzen dat ze op de goede weg waren. Deze whiskies heten: "Very young" uit 2004, "Still young" uit 2006 en "Almost there" uit 2007. Nu is deze whisky dan eindelijk de op de uiteindelijke leeftijd gekomen en gebotteld. Wat een heerlijke whisky. Dat ene jaar meer proef je toch goed en is net de aarbei op de slagroom. Een 8,5 waard.
  10. Balvenie Sherrywood, ook erg lekker, een 7,5 waard;
  11. Adelphi: breath of Islay. Dit was op de stand van WIN (zie stukje van ma). Heerlijke whisky van Adelphi die meestal de heerlijkste whiskies op hun eigen label uitbrengt.
  12. Omdat ik nog 5 drams overhad heb ik deze opgemaakt aan een Highland Park 30 YO (zie ook de whisky die ma in Vlissingen het lekkerst vond) wat toch een zeer uitstekende whisky blijft, een dikke 9 waard.
Whiskies, 1, 2, 3, 4, 7, 9 en 11 komen van Islay, waar we in April naar toe gaan. Zoals je kunt lezen hebben we veel heerlijke whiskies geproefd. Bij de stand van WIN kwamen we Jan Kok tegen die we in Vlissingen ook al gesproken hadden en die ik in Leiden een zeer groot compliment had gegeven door te zeggen dat ik zijn Coal Ila 25 YO de lekkerste whisky vind die ik tot nu toe geproefd had. Omdat ik pa deze whisky graag wilde laten proeven betaalde ik de 5 drams voor een proefglaasje, uiteraard zelf ook een slokje genomen: alsof er een engeltje over je tong piest ...euh... klaar komt ...euh... hij is heel erg lekker. Marcel kan altijd met veel passie over whisky vertellen en ma kreeg toen dat glaasje Strathclyde van 41 YO ter waarde van 5 drams. Pa kreeg toen nog een glaasje Caperdonich 26 YO wat ook een snoepje is. Omdat ma superlatieven te kort kwam voor die Strathclyde mocht ze later nog een keer terug komen voor nog een glaasje. Dat is mede zo leuk aan veel van die stands. De schenkers vinden het leuker om met je over hun product te praten en je het te laten proeven dan dat ze geld aan het proeven willen verdienen. Ondanks dat we in totaal 36 drams hebben uitgegeven hebben we hier en daar ook een whisky gratis geproefd.

De terugreis was een stuk minder voorspoedig dan de heenreis, een combinatie van niet goed opletten (waarschijnlijk kwam dit mede door de hoeveelheid alcohol in ons bloed), langzame koks/serveersters, langzaam betalen en het verkeerd lopen van een paar medereizigers, zijn we in totaal 4 uur later thuis gekomen dan wanneer we gelijk de juiste bus op de juiste tijd hadden genomen. We lieten dit echter geen roet in het eten gooien en bleven redelijk vrolijk hieronder, wellicht had dit weer te maken met de hoeveelheid alcohol in ons bloed. Op naar de volgende proeverij die waarschijnlijk ergens op Islay zal zijn.

10 opmerkingen:

  1. leuk om verschillende verhalen te lezen over hetzelfde festival.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat dacht ik ook. Het is wel een lang verhaal geworden. Verder is het natuurlijk het debuut van pa op de weblog. Je bent van harte uitgenodigd om meer stukjes te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hij doet het leuk he ? echt lachen met die man

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook Gent heeft blijkbaar een goede indruk op jullie gemaakt. Althans, de proeverij. Het openbaar vervoer is altijd wat lastig, ook zonder alcohol in het bloed.
    Uiteindelijk was dit maar een middag en wat een verhalen!!
    Als jullie naar Schotland gaan moeten jullie zeker een noteblock bij de hand houden. Want ook dat willen we natuurlijk vernemen via het blog. En foto's, want die missen we nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit keer mogen Jaap en Riet foto's maken in Schotland... met de digitale camera die zij van jullie hebben gehad. Nico kan hun tips geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan zien wij daarna waarschijnlijk ook alles dubbel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hadden er toch maar mooi 3 gemaakt in Berlijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Riet: en waar zijn die foto's dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het waren nogal persoonlijke foto's zal ik maar zeggen.
    Van de hotel kamer etc etc....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die vallen onder de categorie *censuur* dus. Nee laat maar, ik ga toch liever voor cultuur.

    BeantwoordenVerwijderen