dinsdag 23 januari 2007

Mandala

Afgelopen zondag waren pa, ma en ik op de spirituele en paranormale beurs in Sas van Gent. We zijn alledrie vrij nuchter wat dat betreft, denk ik toch, maar toen we naar buiten gingen voelde ik me toch wel een beetje anders. Ik had de stand van een astroloog/paragnost bezocht die mij het één en ander over mezelf vertelde aan de hand van een mandala die ik had uitgezocht. Het hield me lang bezig en ik bestelde er een boek over. Er staat een stukje tekst in waar ik wel degelijk in geloof:

Met de moderne wetenschappelijke onderzoeksmethoden heeft men kunnen aantonen dat de menselijke geest een grote invloed heeft op het effect van een medische behandeling - mits de patiënt er zelf in gelooft. Dit duidt op het bestaan van een nog onaangeboorde geestelijke kracht die een heilzame werking kan hebben op allerlei soorten fysieke en mentale aandoeningen. Als we deze kracht gaan aanboren door middel van verschillende manieren van zelfgenezing, zoals meditatie, visualisatie en positief denken - in combinatie met ontspanning, lichaamsbeweging en gezonde voeding -, kan hij een positieve bijdrage leveren aan de algehele gezondheid. Bron: Mandala, stralende symbolen voor zelfontplooiing en heling. Judith Cornell.

3 opmerkingen:

  1. De menselijke geest is complex en machtig. Het is echter niet zo dat we volledig zelfhelend zijn. De geneeskunde moet alleen nooit buitenspel gezet worden. De meeste ziekten zijn namelijk niet (alleen) psygisch maar lichamelijk van aard en alhoewel de geest een zeer belangrijke rol speelt in de genezing is het vaak de geneeskunde die het probleem echt op kan lossen. Laten we ook leren van fouten die in het verleden zijn gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een gezonde geest in een gezond lichaam daar geloof ik toch wel in .
    En natuurlijk kan de geneeskunde nooit buiten spel worden gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt, dat staat ook in het boek. Dat er natuurlijk altijd ziektes zijn die je niet kunt overwinnen zonder medische hulp. Het zal vast ook wel meer om andere kwaaltjes gaan, zoals maagpijn of hoofdpijn.

    BeantwoordenVerwijderen