zondag 21 januari 2007

Ramp(en)(oefening)

Gisteren was ik met Anne-Fleur op bezoek geweest bij mijn ouders die in Den Bosch wonen. Het was al donker en best koud toen wij in de trein van DB naar A'dam-Zuid WTC stapten. Voor wij op station Utrecht-CS aankwamen, werd er omgeroepen dat de trein niet meer verder zou rijden en dat de intercity naar Alkmaar een extra stop zou maken in Duivendrecht.

In Utrecht hoorde ik toevallig een NS-medewerker tegen een dame zeggen dat er weinig/geen treinen reden van/naar A'dam en dat het niet mogelijk was om naar Almere te reizen. Er werd hierover niets omgeroepen. De eerste de beste trein die de goede kant op ging was de stoptrein naar Weesp. Hoe dan ook zouden wij toch via Weesp moeten, dus deze trein maar gepakt.

Na veel gestop - ja, daarom heet zo'n trein een stoptrein - kreeg ik voor de 2e keer te horen dat de trein niet verder kon rijden. In Bussum moest iedereen de trein verlaten. Hoe je verder moest werd niet verteld. Het was koud dus gingen wij het station in om op de volgende trein te wachten. Eenmaal binnen kwam er een brandweerman op ons af en zei dat iedereen snel naar buiten moest, vooral ik die een kleine bij zich had?!?! "Was dit een grapje?"
De ingang was afgezet. Buiten stonden brandweerwagens en ambulances en er kwam een ambulance met sirene aanscheuren. Iedereen die uit de trein kwam, moest zich bij de afzetting verzamelen. "Een oefening misschien? Dan moeten zij wel snel zijn, want over 15 minuten komt de trein naar Almere."
Een van de ramptoeristen - ja, die zijn als de kippen bij - vroeg aan mij of ik iets geroken hadden. "Oh, niet het station staat in brand, maar de trein", dacht ik toen. Een medepassagier zei later dat wij misschien iets gevaarlijks hebben ingeademd, daarom stonden er ambulances klaar.

Na lange tijd werd de afzetting weggehaald en reden de voertuigen weg. Na een paar keer vragen, kreeg ik van een NS-medewerker te horen dat er geen treinverkeer meer was naar Almere, ook niet vanaf station Weesp. Daarna liep hij met zijn collega's snel naar binnen. Er was geen trein, geen bus, naar Almere. Dan maar met de taxi naar Almere.
In de taxi vertelde de taxichauffeur dat de brandweer en ambulances zich vergist hadden. Ze moesten iets verderop zijn. Vlakbij het station stond een internationale trein stil. In die trein had iemand een tas gevonden en na openen, waren er mensen onwel geworden. De brandweer en ambulances stonden nu wel op de goede plek. In Weesp was er iemand voor de trein gesprongen. Daarom reed er niets meer naar Weesp. Hier is een link naar nu.nl.

Op station Almere-Centrum was er ook geen treinverkeer, ook niet tussen Almere en Lelystad. Gelukkig reden daar wel bussen. De bus naar huis reed net weg toen ik aankwam. Met een andere bus naar Almere-Buiten gegaan. Daar werden wij opgehaald door Nico die snel heen en terug reed. Een paar minuten later waren wij thuis. Heerlijk.

1 opmerking:

  1. Jullie hadden met het gezin een enerverende dag zeg ...niet normaal

    BeantwoordenVerwijderen