donderdag 20 september 2007

Sanquin II

Vanmiddag ben ik weer naar Sanquin geweest. Vorige keer 14 dagen nodig gehad om moed bij elkaar te rapen, deze keer slechts 4 dagen! Een 2e oproepkaart is niet nodig geweest. Bij de keuring kreeg ik de kriebels. De gedachte al dat ik weer in mijn arm geprikt werd. Omdat ik 2 wondjes aan mijn duim heb (mevrouw met tere handjes heeft in de tuin gewerkt) werd ik doorverwezen naar de arts. Een open wondje is een ingang voor micro-organismen (m.o.). Patienten die bloed nodig hebben, hebben een verzwakt afweersysteem. Bloed met m.o. kan fataal voor hun zijn. De arts vroeg hoe mijn eerste bloedafname was gegaan. Ik werd toen op de terugweg erg duizelig. Na het wegen, adviseerde de arts mij om bloedafname uit te stellen. Ik weeg n.l. te weinig (!) om te bloed te doneren.
Als ik wat aangekomen ben, mag ik doneren. De arts vond het moeilijk om een tijd af te spreken. Na de kerst moet het wel lukken, zei ik. Met de feestdagen heb ik een goede reden om lekker en veel te smullen!

2 opmerkingen:

  1. Enkele jaren geleden heb ik ook 5 keer bloed gegeven. 2 keer per jaar. Ik moest meestal een poosje wachten omdat mijn bloeddruk te hoog was (ik ging altijd op de fiets). De dag van afname at ik altijd spinazie en biefstuk. De dag erna voelde ik me vaak wat slapjes en de eerste 3 keer kreeg ik na een week een griepje.

    Ook duurde het altijd een eeuwigheid voordat ze eindelijk een halve liter hadden afgetapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is mooi dat jullie het willen doen ..ben er trots op.

    BeantwoordenVerwijderen