maandag 24 september 2007

Sonjabakkeren slecht voor de gezondheid

Het zat er aan te komen: het eerste wetenschappelijke onderzoek dat aantoont dat Sonja Bakker niet echt geinterreseerd is in het gewicht van haar lezers maar meer in het gewicht van haar portemonee.

Sonjabakkeren kan de stofwisseling verpesten. Het is een zogenaamd crashdieet dat blijvende problemen met het eetgedrag kan veroorzaken. Deze conclusies trekt de Nijmeegse psychologe Tatjana van Strien van het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit. Eind oktober verschijnt haar tweede boek over afvallen met en zonder resultaat. O jee, er zal toch geen boek aan ten grondslag liggen. Mischien wilt mevrouw Van Strien zelf een graantje meepikken met het succes van Sonja B.?

Het Sonja-Bakkerdieet veroorzaakt volgens Van Strien een soort zelfopgelegde hongersnood. Het lichaam gaat over op noodrantsoen en is daardoor extra zuinig met de aangeleverde energie. Wie lang doorgaat met lijnen, of telkens opnieuw aan een crashdieet begint, brengt uiteindelijk zijn hele stofwisseling in de war.

Allemaal een beetje schot voor open doel natuurlijk. Wat ze allemaal vergeten te vermelden is dat je bij een dieet moet sporten. Verder moet je het geen dieet noemen maar een "vernieuwde levenswijze". Dat oude werkte namelijk niet. En een wijze les leert: "als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg". Verder wordt (wijselijk?) altijd vergeten dat wanneer je gaat dieeten en je sport er niet bij, je lichaam het eerst en gemakkelijkst spieren gaat verbranden. het lichaam "denkt" namelijk dat er een periode aankomt van schaarste en wil dat zo zorgvuldig bewaarde vet tot het laatst toe bewaren. Die spieren worden toch niet zo gebruikt dus die mogen als eerste verdwijnen.

Verder nog een leuk stukje over vet: een vet-cel kan tot 1000x zijn eigen groote groeien, daarna maakt de cel een nieuwe cel aan. Een vet-cel gaat nooit meer weg, hij kan weer kleiner worden maar weg gaat deze nooit meer. Tenminste niet op een natuurlijke manier. Transvet is het gevaarlijkste vet dat je in eten kunt tegenkomen. Dit is lichaamsvreemd vet dat door het lichaam niet herkend wordt en wat doet het lichaam met iets dat het niet kent: opslaan. Lees daarom goed de etiketten van levensmiddelen voordat je deze koopt.

5 opmerkingen:

  1. Op zich vond ik het dieet niet verkeerd toen ik (ziek) thuis was. Maar eenmaal weer aan het werk vond ik het te karig. Dat hoorde ik ook van andere collega's.

    Nu combineer ik het een beetje en ben de laatste jaren beter gaan ontbijten. Helaas gaan er bij mij weinig kilootjes af maar ik weet dat ik meer zou moeten sporten en tja, dat glaasje (witte) wijn he!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja ACOHOL he zit in de genen.
    Gewoon laten staan zou ik zeggen.
    Je zit toch op Yoga.
    3 x daags eten goed ontbijten .... goed lunchen en een goed diner .....niet te veel snoepen en na 8 uur niks meer nemen. water drinken minstens 1 ltr per dag extra.
    Dan kan het niet anders of je moet afvallen.
    En bewegen moet zeker een 1/2 uur per dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ontbijt als een vorst, lunch als een koopman en dineer als een bedelaar. Zo moet het en zelfs Sonja zegt dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat het meeste te maken heeft met de situatie waarin een mens verkeerd.
    Er is een tijd geweest dat ik te weinig tijd had om op het gemak te eten. Druk met werk in ploegen, studie (2 avonden per week 3 jaar lang), veel karweiƩn in vrije tijd en veel hard lopen dmv wedstrijden lopen. Het gewicht kwam niet boven de 65.
    Totdat ik het geheel anders ging doen, de kilo's vlogen eraan en zit gelukkig nog net niet boven de 80.
    Ik bedoel: de manier van leven heeft volgens mij de grootste invloed op het gewicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dat klopt ook wel gedeeltelijk, maar boven de 30 val je al minder snel af en boven de 40 wordt het nog erger.

    Je kan ook te weinig eten, dan worden de reserves omgezet in vet, en kom je toch aan.

    BeantwoordenVerwijderen