zondag 23 september 2007

Whisky by the sea

Gisteren was het whiskyfestival "Whisky by the sea" in Vlissingen. Na de gewoonlijke wereldreis van Almere naar Zeeland, in dit geval Goes (spreek uit: Hoes), wat gelukkig het minst ver is van onze mogelijke bestemmingen in Zeeland. Daarna nog even met de trein (uiteraard 15 minuten vertraging) naar Vlissingen toe en daar nog een eindje (15 minuten op Nico tempo) lopen naar Het Arsenaal waar het festival plaats vond. Het viel me echt mee dat ik nog in staat ben om mij alle whiskies te herinneren die ik gisteren allemaal heb gedronken, het echtpaar waar ik samen mee naar het festival ben gegaan, komen denk ik niet verder dan: "die whisky die € 250,- kost, die ene Nederlandse en die ene die zo lekker rokerig was. Met een beetje zoeken ben ik tot de volgende lijst gekomen:
  1. Cadenhead Lowland, een goed begin
  2. Millstone, een Nederlandse whisky van 5yo oud met veel belofte
  3. Highland Park Special Cask, goede Highland Park, niet beter dan mijn 18yo
  4. Highland Park 30yo, zeer zachte Highland Park die mischien ooit de ongeveer € 200,- meerprijs t.o.v. de 18yo waard is, nu nog niet. Wel een van de, zo niet de beste whisky van het festival.
  5. Frysk Hynder van de Friese distilleerder "Us Heit", naast Millstone het bewijs dat Nederlanders een goede whisky kunnen maken.
  6. Penderyn, Welsch whisky, mwoa.. Nr. 5 en 6 werden geschonken door slijterij "The World of Drinks"
  7. Talisker 10yo (bekroond tot beste whisky ter wereld onder de 12Y)
  8. Talisker 18yo (bekroond tot beste Single Malt Whisky)
  9. Ardbeg Uigeadail, typische Ardbeg: lekker rokerig met een plezierige afdronk
  10. Ardbeg Airigh Nam Beist , zie vorige whisky
  11. Smokehead, zeer goede rokerigheid met een zacht karakter
  12. Glengoyne 12yo, aardig maar niet echt bijzonder
  13. Een vintage whisky van Gall & Gall waarvan ik naam vergeten ben, deze was wel lekker maar niet echt bijzonder
  14. Adelphi van een whisky die extra op sherry vaten gerijpt was, deze was erg rood. Helaas was de smaak niet waanzinnig
  15. Highland Park 13yo van Clydesdale, specifieke Highland Park met een heerlijke afdronk
  16. Caol Ila 25yo van de eigen bottelarij van de importeur (First Cask), een snoepje
  17. Strathclyde 41yo, zeer zachte whisky die vaak voor blends wordt gebruikt
  18. Macallan 12yo, goede whisky
  19. Macallan 15yo, zie nr. 18 maar dan nog wat beter
  20. Cadenhead Highland, zoals verspeld door dezelfde man die een van de door ons bezochte proeverijen leidde, een goede afsluiting.
Na whisky 8 hadden we maar even een pauze ingelast om een beetje bij te komen. Ma zag toen al 2 kerktorens waar het er toch echt maar 1 was. Pa probeerde met een uitsmijter om alsnog een goede bodem voor het drinkgelag aan te leggen, iets wat volgens mij enigzins te laat was. Daarna weer snel verder want voor je het weet is het 5 uur. Het was erg gezellig, de mensen waren allemaal zeer vriendelijke, zowel de mensen achter de standjes die allemaal graag uitleg gaven over de whiskies die ze schonken alsook de mensen die van het festival aan het genieten waren. Ma voelde op een gegeven moment de whisky behoorlijk zitten, ze bedankte dan ook iemand die de stukjes stokbrood die overal stonden aan het bijvullen was dan ook met: "dank u wel mevrouw", de man (met een toch niet te missen snor) kon er om lachen. De verklaring waarom je toch wel aangeschoten wordt van al die proef-hoeveelheden whisky was volgens ma dat de meeste toch wel al gauw zo'n 60% korting hadden. Het was een gezellige middag met veel interresant en lekker usquebaugh.

6 opmerkingen:

  1. Tja wat zal ik er nog aan toevoegen ,...het uitgebreide verslag van afgelopen zaterdag.
    Het was een erg leuke en smaakvolle middag.
    Maar de oplettende lezer zal wel denken dat ik me erg heb misdragen ...het was alleen maar grappig bedoeld, en om te lachen hoor ...ik zag heus maar 1 toren.....maar die meneer die ik voor een vrouw aanzag dat is wel waar maar......hallo...hij had wel een kilt aan he..inderdaad het aanbod was geweldig en ja dan blijven er maar enkele wisky's belangrijk. En je kunt niet alles lekker vinden.hoewel haha.
    Nico weet er veel van ..en is erg geintresseerd.
    In ieder geval hadden wij een heerlijke dag.
    Laatst vroeg Ilona of wij de Amerikaanse wisky al hadden geproefd........Ik niet maar.......de fles is wel leeg hoe is het mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dus je zegt dat je die man niet herkende omdat hij een kilt droeg, een kilt is wel een kledingstuk dat alleen door mannen gedragen wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Probeert er zich iemand te verontschuldigen?
    Het was aardig om te zien hoe jullie over de straat dweilden. Maar het werd me al snel duidelijk dat de last op de schouders van de mannen kwam te liggen. We hebben de "fijnproevers" in de auto geladen, de mensen op de terrasjes uitgezwaaid en hen naar veiliger oorden vervoerd.
    Nico is duidelijk de kenner en Riet... Tja!?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er werd heel veel een rok [kilt] gedragen zaterdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou.... laat ik het maar bekennen dan: het was aanstellerij zaterdag....meer voor de grap zeg maar moet kunnen toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was heel lollig en we hadden allemaal een leuke dag.

    Het was weer bijzonder fijn fietsen *aan d'n overkant*.

    BeantwoordenVerwijderen